-رو براي شهيد محسن حججي و حماسه اي كه آفريد

بعضي عكس ها قدرت دارند؛ آنقدر زياد كه قادرند به تنهايي يك تاريخ را به تصوير بكشند؛ مثل همان عكسي كه از سالوادور آلنده مانده؛ كنارِ دربِ خروجيِ كاخِ رياست جمهوري؛ با يك مسلسل؛ تنها؛ در مقابلِ يك ارتشِ تمام عيار؛ ارتشي كه براي ساكت كردنِ آلنده؛ با هواپيما؛ كاخ رياست جمهوري را بمباران كرد. عكسِ آلنده؛ تا ابد؛ بهترينِ راوي يِ كودتاي ننگينِ آمريكايي ها در شيلي است.

يا هم آن عكسي كه يك عكاس از كودكي سياهپوست در اعماقِ سياهي هاي آفريقا گرفت؛ كه از گرسنگي در حال جان دادن بود و يك كركس در چند قدمي اش انتظارِ مرگِ كودك را مي كشيد؛ آن عكس؛ نمادِ تاريخِ ميليونها آفريقايي است كه در اواسط قرن بيستم از گرسنگي مردند.

يا هم آخرين تصويرِ به جا مانده از «چه گوارا»؛ چريكِ مبارزِ آرژانتيني؛ در روستاي لاايگرايِ بوليوي؛ كه تيرباران شده بود و چند نظامي با اسلحه بالاي سرش ايستاده بودند؛ آن تصويرِ «چه گوارا»؛ تمامي تاريخِ چريك هاي جهان وطنِ قرنِ بيستم را؛ يكجا دارد.

يا هم تصويرِ دكتر محمد مصدق؛ بعد از كودتا؛ در دادگاه نظامي؛ كه از خسته گي روي كيفش خم شده و سرش را روي آن گذاشته است؛ خستگي؛ غم و تنهايي مصدق در اين تصوير؛ بهترين روايت از كودتاي بيست و هشتم مرداد است.

يا هم تصويرِ «روح الله» وقتي در حالِ پايين آمدن؛ از پلكانِ يك هواپيماي فرانسوي در فرودگاهِ مهرآباد؛ در ١٢ بهمن ٥٧ است؛ آن تصوير؛ آب سردي بود بر ٢٥ سال مبارزه ي يك ملت با ظلم و ستم و تباهي. آن تصوير؛ بيانيه اي تاريخي از بزرگترين واقعه ي يك ملت است.

از اين نمونه مي توان بسيار مثال آورد؛ ويتنام؛فلسطين(محمد الدوره) و … كه به تنهايي قادر به روايت كردنِ يك تاريخِ پيچيده و طولاني اند؛ اما همه ي آنها؛ حداقل مربوط به نيم قرن پيش اند. گويي در چند دهه گذشته؛ عمرِ روايت كردنِ يك تاريخِ طولاني؛ فقط با يك تصوير ساده؛ گذشته بود.

تا اينكه تصويرِ «محسن» آمد؛ تصويري حيرت انگيز؛ از جواني كه معصوميت از تمامِ اجزاي صورت اش هويداست و خباثتي كه در چهره ي كسي كه او را به اسارت گرفته است به خوبي نمايان است و اگر قرار بود صنعتِ گريم در سينما؛ با تمامِ حيثيت اش به صحنه بيايد و خباثت را در يك چهره به نمايش بگذارد نمي توانست به اين خوبي آن را نشان دهد.

تصويرِ «محسن»؛ تصويري از يك لحظه در جنگ نيست؛ تصويري است كه هزارو چهارصد سال مظلوميت تشيع را روايت مي كند.
تصويرِ «محسن»؛ تصويرِ ميليونها شيعه ي مظلومِ يمن در چنگالِ وهابي هاي كودكِ كُشِ سعودي است.
تصوير «محسن» يك كتابِ مفصل از جنگِ حق و باطل؛ در كشورهاي سوريه و عراق است.
تصويرِ «محسن» نمايي از مظلوميتِ «هزاره هاي» مظلومِ شيعه؛ در ميرزااولنگِ افغانستان است.
تصويرِ «محسن» را مي توان صد سالِ بعد به نسلهاي آينده نشان داد و آنها از همين يك تصويرِ ساده؛ بدونِ هيچ كلمه اي؛ حقيقتِ تاريخِ عصري كه ما در آن زندگي مي كنيم را خواهند فهميد.
تصوير «محسن» به تنهايي در مقابل تحريفِ تاريخ خواهد ايستاد.
يادمان باشد؛ زيرِ تصوير بنويسم؛ «محسن» تنها تاريخ نگاري بود؛ كه براي ثبتِ تاريخ در يك فريم؛ جانِ شيرينِ خودش را تقديم كرد.

نویسنده: سید یوسف مرادی
منبع: کانال تلگرام « پیاده رو »